تاریخچه چلسی
تاريخ : سه شنبه 14 خرداد 1398برچسب:, | 16:0 | نویسنده : محمد میرابی

نام باشگاه : چلسی
تاریخ تاسیس : 1905
استادیوم : استمفورد بریج ( گنجایش : 42,055 )
رنگ لباس : آبی



شهرت : The Blues ( شیرهای آبی ، آبی ها )
رئیس باشگاه : بروس بوک
آدرس سایت اینترنتی : http://www.Chelseafc.com




تاریخچه باشگاه چلسی


باشگاه چلسی در سال 1905 تشکیل شد و در همین سال نیز وارد لیگ شد. سال های ابتدایی این باشگاه بدون فراز و نشیب اما با یک روند صعودی بود و این روند تا سال 1955 که چلسی اولین عنوان قهرمانی خود در لیگ را بدست آورد ادامه یافت.


تیم فوتبال چلسی تنها دو فصل برای حضور در رقابت های دسته اول باشگاههای انگلستان صبر كرد. این تیم پس از رسیدن به مسابقات دسته اول سعی داشت به هر شكل ممكن نام و آوازه ای برای خود به دست آورد. اما طلسم قهرمانی چلسی پنجاه سال بعد شكست. آبی پوش های لندن در سال 1995 مقام اول لیگ باشگاهی انگلستان را به دست آوردند، عنوانی كه هیچگاه برای مردان استمفورد بریج تكرار نشد . چلسی در سال های 1970 ، 1997 ، 2000 جام حذفی باشگاههای انگلستان را به دست آورد و در سال های 1915 ، 1967 ، 1994 ، 2002 عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها را در كارنامه خود ثبت كرد . چلسی در صحنه رقابت های اروپایی نیز چهره موفقی از خود به نمایش گذارد. قهرمانی دو جام برندگان اروپا در سال 1971 و 1998 بزرگترین افتخار اروپایی این تیم بوده است و یك قهرمانی سوپر جام باشگاههای اروپا در سال 1998 نیز در كارنامه چلسی به چشم می خورد . كسب این سه جام اروپایی در ده حضور آبی پوشان در رقابت های باشگاه قاره سبز افتخار قابل توجهی محسوب می شود . اما باید پذیرفت كه این افتخارات برای نام پرآوازه چلسی كافی نیست.


آبی پوشان لندنی به غیر از كسب عناوین و افتخارات هدف دیگری در رقابت های داخلی انگلستان دارند. رقابت با تیم های پرآوازه به خصوص حضوری موفق در دربی های لندنی از دیگر اهداف این تیم است. آرسنال، تاتنهام، اورتون و فولهام اصلی ترین رقیبان انگلیسی چلسی محسوب می شدند. در این میان به دلیل همان حساسیت های خاص سرخ آبی جدال آرسنال چلسی حساس ترین بازی این دو تیم در هر فصل است.


پس از آن در اواخر دهه ی 60 و ابتدای دهه ی 70 دوران اوج گرفتن و شکوفایی چلسی بود و محبوبیت چلسی در میان مردم نیز از همین دوره افزایش یافت تا جایی که آنها را محبوب ترین تیم جزیره نامیدند.


در سال 1970، چلسی حریف شمالی خود "لیدز یونایتد" را در استمفورد بریج و در فینال FA CUP شکست داد.برد 2 بر 1 چلسی در استمفورد پس از تساوی 2 بر 2 دو تیم در ویمبلی اتفاق افتاد و چلسی در همان فصل موفق به قهرمانی در جام برندگان اروپا نیز شد.


پس از چند مدت ، دوباره چلسی از شور و شتاب باز ایستاد و شیرهای آبی چند فصل را در لیگ دسته اول سپری کردند، اما شیرهای لندن رام نشدنی بودند. آنها دوباره در سال 1989 به لیگ برتر بازگشتند.چلسی یک جام دیگر به مجموعه ی خود در سال 1998 اضافه کرد؛ جام حذفی و پس از آن، چلسی باز هم قهرمان جام برندگان اروپا شد.در سال 1998 و پس از رود گولیت ، جیان لوکا ویالی سرمربی گری چلسی را به عهده گرفت تا چلسی را به یکی از موفق ترین تیم های اروپایی تبدیل کند.


پس از ویالی نوبت به سرمربی ایتالیایی بعدی، یعنی کلودیو رانیری بود تا در 4 سال سرمربی گری چلسی، تیم را برای موفقیت های بزرگ آینده آماده سازد.




چلسی از زمان آبراموویچ

 

اما پس از سال 2003 همه چیز برای چلسی تغییر کرد.شاید تا قبل از سال 2003 عده ی محدودی نام رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی را شنیده بودند اما پس از این که عشق این میلیاردر به چلسی باعث شد تا او اقدام به خرید این باشگاه کند و نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. آبراموویچ با ورود خود به چلسی ، این باشگاه را از نظر مالی به صورت تمام و کمال پشتیبانی کرد و به دلیل نترسیدن از خرج های بزرگ توانست یک تیم مقتدر را بسازد.

پس از آن نوبت به سرمربی رسید. رانیری نمی توانست سرمربی دلخواه آبراموویچ باشد و به خوبی اهداف باشگاه را تأمین نمی کرد ؛ پس در سال 2004 با خوزه مورینو عوض شد تا دانش و اعتماد به نفس خود چلسی را به سرعت به قطب اول فوتبال جزیره تبدیل کند. چلسی با مورینیو یک شبه راه صد ساله را پیمود و آنها ابتدا به کارلینگ کاپ دست یافتند، پس از آن نوبت به فتح لیگ برتر بود. آنها مدت زیادی را برای کسب عنوان بعدی منتظر نماندند و باز هم در فصل بعد (2005-06) لیگ برتر را به نام خود ثبت کردند.پس از آن و در فصل گذشته (2006-07) موفق به بدست آوردن FA Cup و جام حذفی شدند تا کارنامه ی مورینو به عنوان موفق ترین مربی چلسی ثبت شود. مورینیو در یک وضعیت ناگهانی چلسی را ترک کرد و به جای او آورام گرانت سکان هدایت چلسی را به عهده گرفت. حضور گرانت هم دیری نپائید و اسکولاری مربی برزیلی هدایت تیم چلسی را بعهده گرفت. او نیز نتوانست انظارات را براورده کند و در اواخر فصل جای هود را به گاس هیدینگ داد. وی توانست جان تازه ای به چلسی دهد و جام حذفی را در مدت چند ماه ی حضورش به دست آورد. همچنین او در جام قهرمانان اروپا نیز بسیار عالی کار کرد ولی به لطف داور و فدراسیون فوتبال اروپا و مقداری تلاش بازیکننان بارسا در نیمه نهایی متوقف شد و از رسیدن به فینال بازماند. با پایان فصل و با توجه به قراردادی که هیدینگ با تیم ملی روسیه داشت وی از چلسی جدا شد و جای خود را به کارلو آنجلوتی داد.بازیکنان بزرگ چلسی

از جمع بازیكنان بزرگ فوتبال جهان در چند سال اخیر ستارگانی همچون ژورژ وه آ( ستاره بزرگ لیبریایی)، دنیس وایز( هافبك وفادار چلسی)، دشام( ستاره بزرگ فرانسوی) و بازیكنانی همچون مارسل دسایی ، توره آندره فلو و فرانك لبوف در چلسی حضور داشته اند.


افتخارات :

قهرمانی در لیگ برتر :

1954–55
2004–05
2005–06


Fa cup :

1970
1997
2000
2007


League Cup :

1965
1998
2005
2007



ركوردها :

بهترین گلزن :

 


بابی تامبلینگ 202 گل


بزرگترین خرید :

آندری شوچنکو - 30.8 میلیون پوند - از آث میلان سال 2006


بزرگترین فروش :

توره آندره فلو 12 میلیون پوند سال 2000 رنجرز


بیشترین حضور تماشاگر :

82905 نفر در مقابل آرسنال در مسابقات دسته یک، 12 اکتبر 1935

با مفداری تغییر www.chelseaclub.ir برگرفته از سایت

 

برسی تیم چلسی در فصل جدید لیگ جزیره و جام قهرمانان

 

همانطور که قبلا اشاره شد گاس هیدینگ به دلیل قراردادش با تیم ملی روسیه از چلسی جداشد و جاینشین او کسی جز کارلو آنجلوتی نبود. کارلتو هم که بیشتر به هدف فتح جام قهرمانان به چلسی آمده بود فصل را بسیار خوب شروع کرد و در چندین هفته او و تیمش صدر نشین بی رقیب لیگ جزیره بودند. اما چلسی بسیار آماده، در میانه ی فصل دچار افت محسوسی شد و به رقبای خود مخصوصا آرسنال و منچستر یومایتد مجال خود نمایی داد. اما دوباره به اوجش و رتبه ی نخستش بازگشت. این روند تا باخت شرم آور این تیم به منچستر سیتی ادامه داشد وپس از آن تساوی در مقابل بلکبرن باعث شد که چلسی جای خود را در صدر جدول به منچستر یونایتد بدهد و تنها امید چلسی به بازی برگشت این تیم مفابل من یونایتد در روز شنبه 14 فروردین سال 89 باشد.

و اما لیگ فهرمانان، چلسی در مرحله گروهی این رقابت ها فدرتمند ظاهر شد و به راحتی از گروه خود صعود کرد. اما متاسفانه به قرعه ی بد انتر برخورد کرد. تیم انتری که فهرمان بی رفیب ایتالیا در سال های اخیر بوده و در ابتدای این فصل نیز خرید های خوبی از جمله سامی اتو و لوسیو انجام داد و تیم بسیار آماده ای به نظر می رسید. از طرف دیگر چلسی با مصدومیت های متععددی (از جمله مصدومیت: اشلی کول، اسین،پیتر چک و دکو) رو به رو شد و باز هم به لطف داور (البته امسال کمتر از پارسال) و اندیشه های مخرب مورینیو چلسی از جام قهرمانان کنار رفت تا تنها امید کارلتو و طرفداران چلسی (البته متاسفانه) کسب قهرمانی لیگ برتر باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب بلاگ اسکای
  • بروجرد